Bekanntgabe Gewinner IX. Internationals Tanzfestival SoloDuo NRW + Friends 2017

"Bestes Duo" - Tanz: Anna Fransen, Laura Witzleben ©MEYER ORIGINALS

"Bestes Solo" & Publikumspreis - Tanz: Paul Hess ©MEYER ORIGINALS

 

Bereits im neunten Jahr hat BARNES CROSSING in Köln das internationale Tanzfestival SoloDuo NRW + friends veranstaltet. 2 ausverkaufte Abende – 21 Short-Cut-Choreografien, davon 11 Soli (Länge max. 6 Minuten) und 10 Duette (Länge max. 9 Minuten) aus Deutschland, Frankreich, Schweden, Finnland, Israel und Süd-Korea etc. gingen in den Wettstreit und lieferten einen breitgefächerten Eindruck der internationalen jungen Tanzlandschaft.

 

 

 

Die Jury des Wettbewerbs 2017 - Ildikó Mándy (HUN), Roos van Berkel (NL), Nicole Strecker (D)– hat folgende Preise ausgesprochen (Begründungen siehe unten):

 

 

  • Bestes Solo: Paul Hess, „Totilas – Der Ritt“ (Trier)

     

  • Bestes Solo-Nachwuchs: Anni Kaila „Nocturne“ (Finnland)

     

  • Bestes Duo 1: Laura Witzleben „Don’t smoke under water“ (Berlin)

     

  • Bestes Duo 2: MIRA “MIRA5” (Köln)

     

  • Beste/r PerformerIn: Ravid Abarbanel “Underneath 0.2 (Israel) ” & Saskia Rudat “Brainjogging” (Essen)

 

 

 

Zum zweiten Mal wurden auch wieder Publikumspreise vergeben- diese gehen in diesem Jahr an:

 

  • Bestes Solo: Paul Hess / Totilas - Der Ritt (Trier)

     

  • Bestes Duo: Emmanouela Dolianiti + Yuya Fujinami / memini (Berlin)


Die Preise „Bestes Solo & Bestes Solo-Nachwuchs“ sind mit jeweils 170,00 € dotiert; die Preise „Bestes Duo 1 & 2“ sind mit jeweils 330,00 € dotiert – die vier Preisträger-Choreographien des Festivals werden zusätzlich zum internationalen Format des seit 19 Jahren bestehenden Budapester SzólóDuó Táncfesztiváls zur Endrunde im Januar 2018 als Teilnehmer des Wettbewerbs eingeladen.

Das Preisgeld wurde erstmals von der KunstSalonStiftung gestiftet mit der eine langjährige Kooperation geplant ist.

 

Förderer: Stadt Köln, Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes NRW, KunstSalon Stiftung, israelische Botschaft // Medienpartner: rausgegangen.de, StadtRevue, KölnCampus - Das Kölner Hochschulradio // In Kooperation: Szóló Duó Fesztivál Budapest, Orkesztika Alapítvány // Wir danken der KunstSalonStiftung für die Unterstützung der Preisträger und für die Stiftung der Preisgelder

 

Die Begründungen der Jury

 

Best solo: Paul Hess, „Totilas – Der Ritt“ (Trier)

In ‘Totilas – der Ritt’ Paul Hess shows us the last dressage of a horse in the dimensions of a Greek tragedy. He transforms his body into an Olympic horse: delicately trotting, pirouetting, bowing his head – finally failing. An unforgettable solo, simultaneously funny and sad.


Best solo Nachwuchs: Anni Kaila „Nocturne“

A vulnerable creature, showing its naked back at the border of the light and softly picking herself up from the floor. Anni Kaila draws us in to her sad dream world with an articulate movement language. A ‘Nocturne’ with perfect choice of music: touching and honest.

 

Best duo 1: Laura Witzleben „Don’t smoke under water“

Two women grabbing into each other’s flesh in a fragile, but powerful equilibrium. ‘Don’t smoke under water’ starts with a picture that already shows many nuances of human relationships. It contains tenderness and trust, but also the unavoidable brutality of every close partnership.

Choreographer Laura Witzleben has developed an impressive duo, relentless and unpredictable, and with dancer Anne Fransen she has found a perfect chemistry.

 

Best Duo 2: MIRA „MIRA5“

A woman and a man, an encounter in an arena of light - it might be a fighting square? In the stage design of Julia Franken, choreographer Julia Riera has created a perfect balance between two completely disbalanced bodies, always at the risk to slip-off hands, to let go of each other. "Mira5" - miraculously precise and thrilling.

 

Best Performer: Saskia Rudat in the choreography Brainjogging

She is a funny tomboy, a Leni-Riefenstahl-athlete, a Pina-Bauch-Frühlingsopfer and a classical pantomime. Saskia Rudat invites the audience to a crazy ‘brainjogging’, slipping overwhelmingly quick and funny from one image to the next. A great performer with charming self-irony and natural sense of timing that surprised throughout.

 

Best Performer: Ravid Abarbanel in the choreography Underneath 0.2

An androgynous creature in an insane state of mind appears: nobody knows where she came from. Strong emotions - stress, hysteria, fear? - articulated with body and face in highly expressive tension. Ravid Abarbanel is a dancer with surprising flexibility and precision in movement and mind.

 

Presseartikel von Klaus Keil auf tanzweb.com: Hier klicken